Havn
Navnet Landshaug var med på gamle sjøkart, som her et kart fra slutten av 1800 tallet
Fra ytre enden av Frosta til Lade er det bare 13 km, etter vegen er det ca 80 km.
Med en rask båt vil man bruke ca 15 minutter fra Brattøra, Solsiden, eller Ranheimsfjæra. Frosta kommune jobber med å se på mulighetene for hurtigbåt mellom Frosta og Trondheim. Fram til sommeren 1970 gikk det rutebåt mellom Frosta og Trondheim i regi av Frosta Dampskibsselskap, kanskje er tiden er moden for å gjenoppta båttrafikken. Kanskje kommer det en dag en elektrisk hurtigbåt som gjør turen fra Landshaug til byen på et kvarter? |
Sjøen har vært hovedferdselsåra for frakt av folk og varer til og fra Frosta i uminnelige tider.
Helleristninger fra tiden Landshaug var ei øy i fjorden, for flere tusen år siden, vitner om at folk har reist hit sjøvegen.
Vi finner navn som Kongshaugen like ved Landshaug, er opprinneslen en konge som har speida utover fjorden?
Frostatinget samla et par tusen personer fra hele regionen hvert år, dette pågikk i rundt 1000 år, fra omlag år 400- 600, de fleste kom sannsynligvis sjøvegen.
På Haugangårdene like ved Landshaug lå det skysstasjon for sjøfarende som skulle over fjorden. Den lå på Haugan nedre fram til 1857 da den ble flytta til Haugan austre, som er gården hvor Hauganfjæra Camping i dag ligger. Skysstasjonen på Haugan ble nedlagt på slutten av 1800 da dampbåtene overtok trafikken, de hadde anløp på Mostad og Holmberget på ytre del av Frosta.
Dampskip anløp Frosta sporadisk fra 1850 tallet men virkelig fart ble det etter Frosta Dampskipsselskap ble stifta i 1898. Skipstrafikken var på det nærmeste enerådende til årene rundt og etter 2 verdenskrig gikk da varetransporten mer og mer gikk over på bil fra de saktegående båtene som brukte mange timer på å krysse fra kaier på Frosta og Leksviksida av fjorden. Frostinger har alltid hatt egne båter for å frakte seg selv og varene til og fra "byn". Det som påvirket Frosta Dampskipsselskap mest var at det i 1955 kom i gang bilferje mellom Skansen i Trondheim og Vanvikan og mye av trafikken til «Frostabåtene» på Fosensida forsvant. Frosta Dampskipsselskap gikk i 1957 inn i det nystarta Fosen trafikklag AS. Det var midt på 1960 tallet planer om ny ferjekai på Gullberget som ligger på Haugan, men den ble aldri bygd.
Fosen Trafikklag satte i 1969 en hydrofoil av typen PT20 fra Westmann i Mandal, som hadde plass for 72 passasjerer i 2 salonger med 54 og 18 i hver, i drift på Trondheimsfjorden.
Dette er den foreløpig siste rutebåten med anløp på Frosta, de siste turene gikk høsten 1970 under navnet "Nisen" båten ble senere døpt om til «Fosenfoil» (bildet)
Mer om båttrafikken i Frostaboka bind 4 som kan kjøpes av Frosta Historielag
Helleristninger fra tiden Landshaug var ei øy i fjorden, for flere tusen år siden, vitner om at folk har reist hit sjøvegen.
Vi finner navn som Kongshaugen like ved Landshaug, er opprinneslen en konge som har speida utover fjorden?
Frostatinget samla et par tusen personer fra hele regionen hvert år, dette pågikk i rundt 1000 år, fra omlag år 400- 600, de fleste kom sannsynligvis sjøvegen.
På Haugangårdene like ved Landshaug lå det skysstasjon for sjøfarende som skulle over fjorden. Den lå på Haugan nedre fram til 1857 da den ble flytta til Haugan austre, som er gården hvor Hauganfjæra Camping i dag ligger. Skysstasjonen på Haugan ble nedlagt på slutten av 1800 da dampbåtene overtok trafikken, de hadde anløp på Mostad og Holmberget på ytre del av Frosta.
Dampskip anløp Frosta sporadisk fra 1850 tallet men virkelig fart ble det etter Frosta Dampskipsselskap ble stifta i 1898. Skipstrafikken var på det nærmeste enerådende til årene rundt og etter 2 verdenskrig gikk da varetransporten mer og mer gikk over på bil fra de saktegående båtene som brukte mange timer på å krysse fra kaier på Frosta og Leksviksida av fjorden. Frostinger har alltid hatt egne båter for å frakte seg selv og varene til og fra "byn". Det som påvirket Frosta Dampskipsselskap mest var at det i 1955 kom i gang bilferje mellom Skansen i Trondheim og Vanvikan og mye av trafikken til «Frostabåtene» på Fosensida forsvant. Frosta Dampskipsselskap gikk i 1957 inn i det nystarta Fosen trafikklag AS. Det var midt på 1960 tallet planer om ny ferjekai på Gullberget som ligger på Haugan, men den ble aldri bygd.
Fosen Trafikklag satte i 1969 en hydrofoil av typen PT20 fra Westmann i Mandal, som hadde plass for 72 passasjerer i 2 salonger med 54 og 18 i hver, i drift på Trondheimsfjorden.
Dette er den foreløpig siste rutebåten med anløp på Frosta, de siste turene gikk høsten 1970 under navnet "Nisen" båten ble senere døpt om til «Fosenfoil» (bildet)
Mer om båttrafikken i Frostaboka bind 4 som kan kjøpes av Frosta Historielag